Werkelijk één portie?

Gaat het bij jou ook zo? Als de pan met pasta op tafel staat, is het heel verleidelijk om nog een beetje op te scheppen. Vaak kook ik namelijk grotere porties, zodat ik wat overhoud voor de volgende dag. Toen ik me bewust werd van deze gewoonte, heb ik me het volgende aangeleerd: ik heb een keer een portie van 70 g ongekook-te pasta afgewogen. Nu gaat de pasta uit de zak eerst op de weeg-schaal en dan pas in de pan. Zo heb ik de porties onder controle.
Hopelijk ga je vandaag ook met veel inzichten naar huis. Ik wens je succes met deze nieuwe week, die je weer een stapje dichter bij je streefgewicht brengt.
Succes!

Portiecontrole!

Bij het ProPoints® plan is het niet noodzakelijk om je voedingsmiddelen precies af te wegen. Toch kan regel-matig iets afwegen nuttig zijn om de portiegrootte beter in de gaten te houden, vooral als het niet zo wil lukken met afslanken.

Want langzaamaan kunnen de porties ongemerkt groter worden en wen je aan deze `nieuwe' hoeveelheid. Dat kan al beginnen bij het ontbijt...

Een kleine kom muesli

Met Weight Watchers recepten kom jij verder! Eet je graag muesli of cornflakes bij het ontbijt? Een paar extra cornflakes of een extra schepje muesli kan de portiegrootte al snel verdubbelen. Als je slechts 3 ProPoints° waarden invult, maar uiteindelijk 6 ProPoints® waarden eet en dit iedere dag doet, dan loopt dit al gauw op tot 21 extra ProPoints® waarden die je niet telt.

(Op veel muesliverpakkingen wordt de voedingswaarde voor een portiep 30 g aan gegeven. Wat weegt jouw portie eigenlijk? Als je het precies wilt weten, weeg je portie dan eens af.)

Een scheutje olie Bij het bakken in een pan of bij een sladressing wordt olie vaak direct uit de fles geschonken. Een koffielepel heeft een ProPoints® waarde van 1. Wat er echter in de pan of in de kom belandt, is vaak eerder een hele eetlepel en die heeft 3 ProPoints® waarden. Nog eens 2 ProPoints© waarden die niet in het dagboek komen.
Weeg je voedingsmiddelen een paar dagen af, zodat je weer gevoel krijgt voor de juiste maat van de porties.

Een koffielepel chocoladepasta

...is bij iedereen anders. We hebben een proef gedaan en onze medewerkers laten lepelen. Gemiddeld belandde er 17 g op de koffielepel, en zelfs 23 g! De ProPoints" waarde van 1 is slechts voor een afgestreken koffielepel à 5 g.

Een broodje?

Een broodje heeft 3 ProPoints® waarden, vooropgesteld dat het 50 g weegt. Veel brood-jes zijn echter zwaarder! Bij grote broodjes of broodjes met pitten en zaden kan de ProPoints® waarde gemakkelijk verdubbelen. Het is de moeite weard om je brood af te wegen!

Een wolkje melk

Dat kleine wolkje melk in de koffie telt eigenlijk niet mee. Maar als je iedere dag een paar koppen koffie met melk drinkt, kom je al gauw op een heel glas melk. Dat zijn nog-eens 3 ProPoints® waarden die in je dagboek ontbreken.